Курс Leonardo EURACT level 1 для викладачів загальної практики – сімейної медицини (м.Прага, Чехія)

Доцент кафедри сімейної медицини медичного інституту Сумського державного університету Жаркова Альбіна Володимирівна та асистент кафедри загальної практики Одеського  національного медичного університету Чайка Анна Александрівна взяли участь у курсі Leonardo EURACT level 1 для викладачів загальної практики – сімейної медицини, який відбувся 23-25 травня 2019 року (м. Прага, Чехія).

     Учасниками тренінгу були 36 викладачів сімейної медицини з різних країн світу (Чехія, Грузія, Данія, Мальта, Греція, Ізраїль, Турція, Ірландія, Чорногорія, Франція, Україна). Курс проводився англійською мовою досвідченими викладачами-експертами в сфері загальної практики – сімейної медицини, членами правління EURACT: проф. Адам Віндак (Польща), проф. Роар Маагаард (Данія), доктор Дімітріос Каранасіос (Греція). 12 учасників змогли отримати спонсорські місця для участі у курсі, в тому числі 2 представника України.

     Курс складався з 7 модулів, тематика яких була направлена на підвищення теоретичної та практичної складової професійної компетенції викладача сімейної медицини. Тренінг проводився у цікавій інтерактивній формі, з використанням різноманітних технік викладання. Протягом тренінгу 36 учасників були розподілені на 3 маленькі групи по 12 учасників. Учасники груп вирішували поставлені задачі колективно в окремих навчальних кімнатах та представляли план розв’язання завдання на великих паперових аркушах (кожного разу виступаючий представник з маленької групи змінювався, щоб кожен учасник міг проявити свою активність).

     Багато уваги приділили обговоренню характеристик гарного викладача: здоров’я, організованість, комунікативні навички, відкритість по відношенню до аудиторії та колег, вміння почути думку іншого, практичний досвід у спеціальності, сучасність знань, безперервне самовдосконалення за спеціальністю, регулярна участь у тренінгах для викладачів, хист до викладацької роботи тощо.

     Були детально розглянуті методики визначення стилів викладання і навчання, оцінювання знань викладачем, використання рольових ігор у навчанні студентів та інтернів, планування навчального процесу.  

     Так учасники тренінгу у групах критично розбирали декілька відео з рольовою грою (викладач-лікар-інтерн-пацієнт-медичний персонал у повсякденній роботі в клініці), що дало змогу об’єктивно оцінити помилки у поведінці кожного з учасників та зробити персональну переоцінку своєї викладацької діяльності. Робився акцент на важливості використання цього доступного методу у педагогічному процесі. У практичній частині тренінгу учасники розігрували лікаря та проблематичного пацієнта (неприхильний пацієнт з гіпертонією, повідомлення поганих новин лікарем пацієнту та ін.). Рольова гра дійсно дозволяє глибше зрозуміти свої помилки як викладача, а колективне обговорення дає змогу звернути увагу на деталі, які суб’єктивно викладач може не помічати.

     Цікавим було тестування на персональний стиль навчання. Кожен учасник, відповівши на 80 запитань та намалювавши графік, зміг дізнатися про свій персональний стиль навчання. Активісти – люблять, коли мало теорії та багато практики, обмін думками та досвідом з колегами, навчання в рольових групах. Прагматики – завжди перевіряють чи можна використати отримані знання на практиці шляхом лабораторних тестів, групових розборів та зворотного зв’язку з аудиторією. Теоретики – надають перевагу спланованому послідовному вивченню проблеми, полюбляють використовувати в навчальному процесі лекції, розбір складних клінічних випадків, систематичних аналізів тощо. Мислителі (рефлектори) – ефективно навчаються при застосуванні методик, що дозволяють їм спостерігати, обмірковувати та обговорювати (мозкові штурми), таким чином, зробивши помилку, вони краще засвоюють матеріал. Тестування показало, що небагато з присутніх мають гармонічний стиль навчання, але над цим можна і потрібно працювати. Таким чином стало зрозумілим, чому так важливо чергувати різні методики викладання та вдосконалювати свій досвід, щоб підвищити зацікавленість усієї аудиторії у процесі навчання.

     Українські учасники курсу Leonardo EURACT level 1 2019 повернулись додому з новими корисними практичними знаннями та позитивними враженнями, а також із впевненістю щодо необхідності впровадження адаптованого курсу Leonardo EURACT для викладачів сімейної медицини в Україні.